Astrid Brousselle & Francois Champagne (2011) Program Theory Evaluation: Logic Analysis

I denne artikkelen introducerer Brousselle & Champagne (2011) program teoretisk evaluering. Program teoretisk evaluering kan anvendes til at vurdere, hvorvidt et program er designet på et sådan måde, at det kan opnå de ønskede resultater. Forfattarane beskriver en særlig form for program evaluering - logik analyse - der gør det muligt at teste plausibiliteten af et programs bagvedliggende antagelser (teorien). Logik analyser er nyttige til at forbedre program design og prosessar, eller finde alternative løsninger for at opnå de ønskede resultater.

Sue Funnel & Patricia Rogers (2011) Purposeful Program Theory: Effective Use of Theories of Change and Logic Models

Mellem gode intentioner og gode resultater ligger en program teori - som er mere end en opgaveliste. En program teori er en visualisering af hvad der er nødvendigt at gøre for at opnå de ønskede resultater. Program teorier ekspliciterer de antagelser der ligger bag den måde pågaveløsningen ønskes håndteret på. En sådan forståelse kan understøtte organisationer i at forstå hvordan den ønskede virkning af en indsats opnås, og hvad der skal til for at forbedre performance.

Study protocols

"Study protocols" fra randomiserte kontrollerte forsøk med arbeid som effektmål kan være relevante å ha kjennskap til når man skal legge til rette for evaluering av tiltak. Disse kan ofte hentes fritt fra relevante tidsskrifter. Eksempler herpå er:

http://www.biomedcentral.com/1471-2458/14/1288

http://www.biomedcentral.com/1471-2458/14/368

Subgroup analyses on return to work in sicklisted employees with low back pain in a randomised trial comparing brief and multidisciplinary intervention

Chris Jensens bilde

Christina M Stapelfeldt, David H Christiansen, Ole K Jensen, Claus V Nielsen, Karin D Petersen and Chris Jensen. Subgroup analyses on return to work in sicklisted employees with low back pain in a randomised trial comparing brief and multidisciplinary intervention. BMC Musculoskeletal Disorders 2011, 12:112.

Gruppe 5: Rapport for utfordringsgruppene

Rapport for utfordringsgruppene

 

Gruppenr: 5

 

Tittel (skriv en ny, kort og beskrivende tittel på 10-15 ord):

Å få  alle aktørene til å jobbe samtidig (slik at det ikke blir ”huller” når stafettpinnen overleveres)

Deltakere og aktørroller i gruppa:

Sider

Abonner på RSS - Arbeidsrettet rehabilitering